• Winkelwagen
    0 Product(en) € 0,00
    • 0 Product(en) € 0,00
Het onderhoud van motorfietsaccu's
Een goed presterende accu is het hart van uw motorfiets.
Uw startmotor, lichten en allerhande toestellen zijn volledig afhankelijk van de stroom die door de accu geleverd wordt.

Kijk het zurrniveau van 'CONVENTIONAL' accu's na
Heel wat traditionele accu's die in motorfietsen ingebouwd worden , zijn in tegestelling tot broertjes in personenwagens NIET onderhoudsvrij.
Dit betekend dat u regelmatig het zuurniveau moet controleren. 
Gelukkig zijn motorfietsaccu's meestal gemakkelijk te bereiken, zodat het niet zo moeilijk is om na te kijken of het zuurniveau in ELKE CEL tussen het MIN en MAX-niveau ligt.
Is dit niet het geval, moet u de cel bijvullen met gedemineraliseerd water.
Voeg nooit accuzuur toe.

Indien u een 'conventional' accu heeft, is het aanbevolen om elke 5000 Km of elk seizoen het zuurniveau na te kijken.
< Factory Sealed > en  < Maintenance free > accu's zijn volledig afgesloten en verbruiken onder normale omstandigheden geen water.
Open NOOIT dergelijke accu's om het niveau na te kijken!

Let op voor zelfontlading
In heel veel gevallen gaan accu's voortijdig stuk, niet omdat ze teveel, maar omdat ze te weinig gebruikt worden!
Ook wanneer accu's niet gebruikt worden, verliezen ze langzaam stroom.
Hoe snel dit gaat hangt af van veel factoren: een laagje stof trekt vocht aan, zodat er een zwak geleidend veld tussen de 2 polen ontstaat, de motor staat in een warme garage,...Wanneer de accu na de laatste rit echter niet volledig opgeladen is en hij dan een paar (winter-) maanden lang niet opgeladen wordt, kan dit proces van zelfontlading reeds voldoende zijn om de accu volledig te
Dit is de reden waarrom zoveel accu's na de winterperiode vervanegn moet worden.

U kunt dit vermijden door de accu voor de winterperiode af te koppelen.
Hierdoor onderbreekt u de stroomkring en bent u er zeker van dat er geen milliamperé verloren gaat via een stille verbruiker.
Uitzondering hierop zijn motofietsen voorzien van alarminstallatie of met een boordcomputer.
Gebruik voor deze motorfietsen een GOEDE accu druppellader.

Accu's houden van lading
Juist omwille van de zelfontalding is het belangrijk dat motorfietsaccu's regelmatig opgeladen worden.
Wanneer u regelmatg met de motorfiest rijdt, is dat uiteraard geen punt.
In het winterseizoen, zelfs waneeer de accu afgekoppeld is, is het toch belangrijk om regelmatig de spanning (Volt) te meten.
Indien de spanning lager is dan 12,4 volt, is het aan te bevelen om de accu op te laden.

Hoe regelmatiger een accu geladen wordt, hoe langer de levensduur!
Bij een motorfietsaccu speelt het < Memoryeffect > NIET!
Er is geen enkele reden om een accu diep te ontladen, dit verkort de levensduur!

Gebruik de gepaste lader! 
Sommige laders voor autoaccu's kunnen ook voor motorfietsaccu's gebruikt worden, maar dit is in de regel NIET het geval!

Een accu wordt optimaal geladen met een laadstroom van maximaal 1/3 van zijn capaciteit.
In het geval van een 12Ah accu is dit 4Ah.
Het is ideaal wanneer de accu's gedurende lange tijd van inactiviteit aan een 'intelligente' druppellader gekoppeld kunnen worden, zodat ze hun lading perfect behouden.

Opgelet! Tijdens het laden kan gasvorming optreden!
Het is daarom aan te raden om de doppen te verwijderen of er minstens voor te zorgen dat het ontgassingsslangetje niet verstopt is!

DIAGNOSE VAN HET PROBLEEM
Hoe kunt u nu merken dat de accu zijn beste tijd achter zich heeft?
Natuurlijk kunt u een specialist vragen om de accu te testen.
Er zijn heel wat degelijke testers op de markt die een vrij nauwkeurige diagnose stellen.
Toch zijn er een aantal aanwijzingen die gemakkelijk zlef kan vaststellen:
  • uw motorfiets start niet meer zo snel.
  • de lichten schijnen zwakker
  • uw richtingaanwijzers knipperen trager
Deze gevallen wijzen op probleemen die te maken kunnen hebben met de accu.

CORROSIE EN SLECHTE VERBINDINGEN.
De eerste uitdaging bestaat erin uit te vinden waar de accu ingebouwd is.
Meestal is dat onder de buddysit.
U zult zien dat de accu door middel van 2 kabels met de motor verbonden is.
Is dat niet het geval, dan heeft u meteen de oorzaak van uw probleem!

Vaak zit er roest rond de polen.
Ook de aanwezigheid van wit poeder aan de polen is vaak de oorzaak van een slechtere geleiding, wat kan leiden tot accu-problemen.
U moet allezins zoveel mogelijk onzuiverheden rond de polen verwijderen met een staalborsteltje.
Als u daarmee klaar bent, kunt u opnieuw de accu aansluiten: eerst de positieve kabel, dan de negatieve.

VEILIGHEID VOOR ALLES!
Accuzuur is een verdunde vorm van zwavelzuur en is extreem bijtend!
Draag bij het behandelen van accu's steeds handschoenen en een veiliheidsbril en vermijd lekken van zuur!
Zorg bij het laden steeds voor voldoende ventilatie.

ALLE TIPS OP EEN RIJTJE
  • Bewaar uw accu op een droge, koele plaats.
  • Zorg er voor dat de accu goed opgeladen is, alvorens hem een tijd ongebruikt te laten staan en koppel indien mogelijk een kabel af, zodat het risico op stille verbruikers uitgeschakeld wordt.
  • Indien u een accu heeft, kijk dan regelmatig het zuurniveau na.
  • Gebruik steeds gedemineraliseerd water en NOOIT accuzuur.
  • Accu's hebben een zelfontlading tussen 0,5 en 1% per dag. Kijk regelmatig de spanning na en laad de accu op indien de spanning 12,4 Volt of lager is.
  • Bewaar een accu nooit op een plaats waar het kan vriezen! Bij ontlading kan een accu bevriezen en kapot gaan.
  • Zorg er steeds voor dat het ontgassingspijpje vrij is. Bij opladen kunnen explosieve gassen ontstaan die moeten kunnen ontsnappen bij overdruk.









 
    06-10-2014 00:00